Skip to main content

Bellagio, Comosjön
Italienska delikatesser
Bild: Winery Anzivino

FLYG. Lago Maggiore, Lago Como och den lilla pärlan Lago d Òrta är målen för vår resa. De natursköna sjöarna, omgivna av de mäktiga Alperna, lämnar ingen besviken. Vackra vyer, pittoreska medeltidsbyar, trädgårdar med prunkande växlighet och smakprov på några av Piemontedistriktets kända viner är några av resans höjdpunkter.

Fritextsökning

Dagsprogram

• Dag 1: På väg till Stresa vid Lago Maggiores strand

(15 mil) Vi lämnar hemorten natten mellan den 14 och 15 september. Vi stannar för frukost på Rasta Tönnebro Värdshus innan vi kommer fram till Arlanda. Kl. 11.05 lyfter flyget och efter några timmar landar vi i Milano. Där väntar en buss som tar oss de 9 milen till Stresa. Vi checkar in på fina hotell Milan Speranza beläget vid stranden av Lago Maggiore. Middag på hotellet.

• Dag 2: Isola di san Giulio och smaker av vin vid alpernas fot

(9 mil) Efter frukost på hotellet åker vi på en underbar dagsutflykt. Vi åker till Orta San Giulio, en romantisk och rofylld liten stad vid Lago dÒrta. En kort båtresa tar oss till den lilla ön, Isola di san Giulio. Det sägs att helgonet San Giulio valde denna lilla ö som plats för sin kyrka. Basilikan byggdes under flera århundraden med början på 400-talet. Numera har Benediktinorden ett kloster här. Vi kan strosa runt på öns enda gata och titta på de pittoreska byggnaderna.

Båten tar oss snabbt tillbaka till Orta där bussen väntar. Vi åker till Gattinara, en liten vinregion där man odlat vindruvor vid alpernas fot i 2000 år. Vinerna är gjorda av Nebbiolodruvan. På Winery Anzivino stannar vi och provar tre olika viner med lite tilltugg. Vårt hotell i Stresa väntar sedan med en god middag.

• Dag 3: Fri tid och vingårdsbesök

(6 mil) Efter frukosten är förmiddagen fri för egna aktiviteter. Ströva runt i den 1000 år gamla staden, beundra de lyxiga aristokratpalatsen, ta en kopp kaffe vid den eleganta sjösidan där man har en hänförande utsikt över de Borromeiska öarna eller vila på hotellet.

Vid tvåtiden kommer bussen som kör oss till regionen Borgomanero. Där besöker vi Cantina Fontechiara, en liten familjeägd vingård. Här får vi prova olika viner med tilltugg och efter det serveras vi kaffe och italiensk grappa. Tillbaka till hotellet och middag.

• Dag 4: Lago Como

(18 mil) Efter frukost tar vi sikte mot den berömda Lago Como, Comosjön. Här väntar en båtresa med ett hänförande scenario. Den vackra sjön med Alpernas mäktiga toppar i bakgrunden är ett av Europas populäraste resmål. Vackra villor med prunkande trädgårdar kantar stränderna.

I Bellagio äter vi lunch. Byn är bland annat känd för sina gulliga små gränder och färgglada hus. Vi stannar sedan till vid Carlotta, ett magnifikt palats, idag ett museum med en botanisk trädgård. Mätta på naturskönhet och upplevelser vänder vi åter till vårt hotell i Stresa och äter middag.

• Dag 5: Borromeoöarna

Efter frukost går vi ner till stranden och tar båt ut på Lago Maggiore. Idag besöker vi de vackra Borromeoöarna. Vi börjar med Isola Bella, den vackra ön. Ön ägs sedan 1200-talet av adelssläkten Borromeo som byggt det storslagna palatset och en av Italiens mest berömda trädgårdar. Vi får en guidad tur genom palatsets vackra salar.

Vidare med båt till den lilla ön Iola dei Pescatori, fiskarnas ö. Här kan vi promenera längs de små gatorna, titta på alla fiskebåtar vid stranden och de pittoreska vita husen med röda terrakottatak. Här ges tillfälle för lunch. Under eftermiddagen tar vi båten tillbaka till Stresa.

• Dag 6: På väg hemåt igen

(15 mil) Efter frukost ges tillfälle för fria aktiviteter. Kl. 15.00 hämtar bussen som kör oss till Milanos flygplats. Kl. 20.10 landar vi på Arlanda där en Byberg & Nordinbuss väntar på att ta oss den sista etappen till hemorten. Vi stannar till och bjuder på kaffe och smörgås under resan.

Bra att veta om din resa

Klicka här för praktisk information och "bra att veta".

Avgångstider

Hotell

Övernattning dag 1 - 6

Hotel Milan Speranza au Lac
Hotell Milan Speranza Au Lac är beläget i centrala Stresa, 150 meter från Lago Maggiores strand. Här finns en populär restaurang och magiska vyer över sjön, eller staden Stresa och de omgivande bergen...

Avgångar & priser

AvresaTransportsättDestinationLediga platserPris från
15/9 - se avgångstiderItaliens vackraste sjöarMer än 818 885:-BokaMer information